SCHOOL SUSTAINABLE

ECOLOGICAL FARMING, SOLAR ENERGY AND RAINWATER CAPTURE AS ELEMENT EDUCATOR IN COUNTY GRAVATAÍ / RS

Authors

  • Aline Cristiane Pan Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Andreia Golembieski Machado Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Letícia Paranhos Menna de Oliveira Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Lilian Alves Schmitt Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Anderson Antunes De Paulo Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Rosane Souza da Silva Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Luis Fabiano Ribeiro Gomes Escola Estadual de Ensino Médio Padre Nunes

DOI:

https://doi.org/10.59627/cbens.2016.1415

Keywords:

Solar Energy, Sustainability, Environmental Education

Abstract

This paper proposes strategies for the improvement of technical and administrative procedures, educational and community extension in order to improve school environmental performance and thus provide access to technologies and stimulate discussion on the sustainable use of natural resources. The project Sustainable School proposed by evaluating the environmental performance of the State High School Padre Nunes, in the City of Gravatai, State of Rio Grande do Sul, the preparation of a report containing suggestions for action in the management, teaching and school extension to provide support taking decisions by the school administration for the purpose of reducing the environmental impact of their actions and the creation of a map bringing together all the proposed changes in the school environment, including sustainable structures as educators elements. Building a tank with a capacity of 16 thousand liters of rainwater was carried out, construction of a solar thermal panel as water heaters with a capacity of 146 liters of clean water for use in school kitchen, installation of a photovoltaic module supply the pressurizer for non-potable water distribution network supplied by the rainwater tank, several interventions to revitalize the school yard as educational mosaics and paintings, conducting agro-ecological planting structures as vertical gardens, herb spiral, compost, among others. In addition, training workshops were carried out with the scholarship students and the courses of different levels. Activities involved managers, teachers, technical administrators and students. Through the use of these social technologies focused on sparing use of natural resources was possible to contribute for the education of several students involved in promoting integration between man and the environment through educators structures.

Downloads

Author Biographies

Aline Cristiane Pan, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Faculdade de Física, Faculdade de Biociências, Faculdade de Engenharia e Instituto do Meio Ambiente

Luis Fabiano Ribeiro Gomes, Escola Estadual de Ensino Médio Padre Nunes

Departamento de Geografia

References

Bezerra, A. M., 2011. Aplicações térmicas da energia solar, João Pessoa, UFPB, 4ª edição.

Chigueru, T. et al., 2015. Atlas Solarimétrico do Brasil, Recife, Editora Universitária da UFPE.

Capra, F., 1996. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos, São Paulo, Cultrix.

Cavalcanti, C. (Org.), 1999. Meio Ambiente, Desenvolvimento Sustentável e Políticas Públicas, São Paulo: Cortez.

Comissão Mundial sobre Meio Ambiente e Desenvolvimento, 1992. Nosso futuro comum, 2. ed., Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas.

Dias, R., 2010. Gestão ambiental: responsabilidade social e sustentabilidade, São Paulo, Atlas.

Legan, L., 2010. Criando habitats na Escola Sustentável, Imprensa Social.

Ministério da Educação, 2012, Resolução nº 2.

Rüther, R., 2004. Edifícios solares fotovoltaicos: o potencial da geração solar fotovoltaica integrada a edificações urbanas e interligada à rede elétrica pública no Brasil, Florianópolis, LABSOLAR.

Trajber, R., Sato, M., 2010. Escolas sustentáveis: incubadoras de transformações nas comunidades, Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. especial, Rio Grande – RS, pp.1517-1256.

Vieira, E. F., 1984. Geografia Física e Vegetação - Rio Grande do Sul, Editora Sagra.

Published

2016-12-13

How to Cite

Pan, A. C., Machado, A. G., Oliveira, L. P. M. de, Schmitt, L. A., Paulo, A. A. D., Silva, R. S. da, & Gomes, L. F. R. (2016). SCHOOL SUSTAINABLE: ECOLOGICAL FARMING, SOLAR ENERGY AND RAINWATER CAPTURE AS ELEMENT EDUCATOR IN COUNTY GRAVATAÍ / RS. Anais Congresso Brasileiro De Energia Solar - CBENS, 1–8. https://doi.org/10.59627/cbens.2016.1415

Issue

Section

Anais